ارائه گزارش ناآرامی‌های اخیر به رئیس جمهوری



11روز پس از دستور رئیس جمهوری به وزیر کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی دیروز اعلام کرد که پیرو این دستور «گزارش دقیقی از حوادث و ناآرامی‌های اخیر به رئیس جمهوری» ارائه کرده است. رحمانی فضلی به جزئیات گزارش ارائه شده به رئیس جمهوری اشاره نکرد. او تنها به بیان این نکته بسنده کرد که «بر اساس اطلاعات دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و سایر دستگاه‌ها، ضمن شناسایی و معرفی ریشه‌ها و بسترهای ایجاد این ناآرامی‌ها؛ پیشنهادهایی در راستای جلوگیری از وقوع این گونه حوادث در گزارش فوق ذکر شده است.» حجت‌الاسلام حسن روحانی 20 دی ماه در جلسه هیأت دولت به رحمانی فضلی مأموریت داد ظرف یک هفته با هماهنگی شوراهای تأمین، گزارش دقیقی از حوادث اخیر و افرادی که در اثر این حوادث دستگیر، مصدوم یا احیاناً کشته شده‌اند، به تفکیک و بیان دقیق علت و چگونگی هر بخش را به وی ارائه کنند.
از گفته وزیر کشور برمی‌آید که ریشه‌ها و بسترهای بروز ناآرامی و پیشنهاد برای جلوگیری از تکرار این حوادث، محورهای اصلی گزارش است. از آنجایی که متن و محتوای این گزارش منتشر نشده است، معلوم نیست درباره سایر جزئیات مورد درخواست رئیس جمهوری همچون دستگیری، مصدوم یا کشته شدگان حوادث اخیر، گزارش وزارت کشور حاوی چه نکات، جزئیات یا راهبردهای پیشگیرانه‌ای است. با وجود این، یکی از موضوع‌های بحث برانگیز درباره اعتراضات اخیر، ریشه‌ها و بسترهای ایجاد این وقایع بوده است. درحالی که برخی از چهره‌ها و جریان‌ها عوامل خارجی را ریشه بروز این حوادث می‌دانند، اما مسئولان دولتی و نیز شخصیت‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت معتقدند مشکلات ساختاری موجود در کشور ریشه بروز اعتراض‌ها بوده است.


حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور 29 دی ماه، با اشاره به اینکه ما نمی‌خواهیم این گزارش را بر اساس ساخته ذهن خود آماده کنیم، بلکه می‌خواهیم این گزارش را بر مبنای داده‌های دقیق اطلاعاتی و مبتنی بر واقعیات آماده کنیم، اظهار کرد: صرف اینکه بگوییم عوامل خارجی و برخی زمینه‌های داخلی موجب این اعتراضات شد، کافی نیست. این مسائل که عوامل بیرونی که سر عناد با ما دارند در این اعتراضات دخالت می‌کنند، امری بدیهی است و ما نباید صرفاً به این بدیهیات بسنده کنیم، بلکه باید ببینیم چه آسیب‌هایی موجب می‌شود تهدیدات خارجی از آن بهره ببرند. وزیر اطلاعات اما روشن‌تر از معاون وزیر کشور در این باره اظهار نظر کرد. حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، شنبه  در اصفهان، با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت که نقطه شروع بحران از اقدامات دشمنان نبود، بلکه دامن زدن به نارضایتی‌ها موجب بروز حوادث شد که البته همکاری و همدلی دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی، آن را برطرف کرد. وی با اشاره به اینکه مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌تواند به جامعه آسیب بزند، اضافه کرد: دشمنان درصدد ایجاد انگیزه برای اقدام علیه حکومت هستند تا نارضایتی‌ها به مسائل امنیتی بدل شود که در این صورت می‌توان با فعالیت و رفع کمبودها، تلاش‌های دشمنان را ناکام گذاشت.